Misją kosmicznego teleskopu Kepler jest identyfikacja i opis planet wielkości Ziemi w strefach pobliskich gwiazd. Operację rozpoczęto w 2009 roku z zamiarem śledzenia różnorodności systemów planetarnych w galaktyce Drogi Mlecznej. Dodatkowym zadaniem urządzenia było znalezienie planet podobnych do Ziemi orbitujących wokół swoich gwiazd macierzystych w odległościach, w których woda może przyjmować postać płynną. Pierwszą planetę podobną do Ziemi odkryto już w 1995 roku, a przez 6 lat badań teleskop Kepler odkrył już ponad tysiąc planet.

Ostatni update NASA ujawnia odkrycie 500 potencjalnych nowych planet, wśród których kilkanaście z nich może być niezwykle podobnych do Ziemi

Oznacza to, że są mniej niż dwa razy większe od Ziemi, mają skaliste ukształtowanie terenu oraz znajdują się w odpowiedniej odległości od swoich gwiazd, aby mogła wystąpić tam woda w postaci płynnej. Planety nie są jednak bezpośrednio obserwowane, ale ich wpływ na jasność gwiazdy. Jeśli planeta przechodzi przed gwiazdą, jej jasność przygasa. Regularność tych tranzytów pozwala na identyfikowanie egzoplanet.

Jedna z planet została już potwierdzona – jest to Kepler 452b, który znajduje się 1400 lat świetlnych od nas, w gwiazdozbiorze Łabędzia (Cygnus) i okrąża gwiazdę o podobnej wielkości do naszego Słońca. Orbituje także prawie w tej samej odległości, w której Ziemia krąży wokół Słońca. Naukowcy sugerują, że może występować na niej aktywność wulkaniczna.

Planeta jest 60% większa od Ziemi, ale jej masa pozostaje nieznana

Naukowcy są szczególnie zainteresowani badaniem Kepler 452b pod kątem różnic między jego gwiazdą a naszym Słońcem. Na razie wiadomo, że mają podobny rozmiar (gwiazda wokół której krąży Kepler 425b jest tylko o 4% większa i o 10% jaśniejsza, ale jest też o co najmniej 1,5 miliarda lat starsza).
Rok na Kepler 452b ma 385 dni, czyli jest o zaledwie 20 dni dłuższy niż na Ziemi.

Dzisiaj Kepler-452b otrzymuje 10% więcej energii ze swojej macierzystej gwiazdy niż Ziemia od Słońca. Jeśli Kepler-452b miałby taką samą masę jak Ziemia, warunki tam panujące byłyby skrajne ze względu na efekt cieplarniany i utratę zapasów wody. Jednakże z racji tego, że jest to planeta 60% większa od Ziemi, może mieć masę odpowiadającą pięciu Ziemiom, co zapewnia dodatkową ochronę przed efektem cieplarnianym na kolejne 500 milionów lat. Kepler-452b pozostaje sześć miliardów lat w strefie mieszkalnej swojej gwiazdy; dłużej niż Ziemia.